تغذيه و فرمايشات امام رضا (ع)

تغذيه و فرمايشات امام رضا (ع)

 

 

 

 

فصل بهار روح زمانهاست در این ماه شب و روز پاکیزه است زمین نرم می‌‏شود استیلای بلغم از بین می‌رود و خون به هیجان می‏‌آید، غذاهائی که خورده می‏‌شود باید سبک و لطیف باشد، از خوردن سیر و پیاز و ترشی تا اندازه‌ای در این ماه باید پرهیز شود و حجامت در این ماه پسندیده است.

 

 

 

 

طبق احادیث اسلامی در هر فصلی از سال که به سر می‌بریم باید مطابق با آب و هوای آن فصل تغذیه داشته باشیم تا در سیستم بدن ما اختلال به وجود نیاید ما در اینجا توصیه‌های امام رضا(ع) را برای تغذیه در فصل بهار مرور می‌کنیم:

 

امام زضا(ع) می‌فرماید: گوشت‌های چربی دار و سایر غذاهای مخصوص زمستان را تبدیل به غذاهای سبک و معتدل و زود هضم کنید، این غذاها عبارتند از: حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها.

 

همچنین ایشان در حدیثی دیگر می‌فرماید: در ماه دوم بهار گوشت و چربی کم بخورید و بیشتر از غذاهای با طبع سرد استفاده کنید، ‌آب زیاد بنوشید و صبح‌ها استحمام کنید و با نشاط به تلاش مشغول شوید.

 

امام رضا(ع) توصیه می کنند که سردی‌ها را در فصل گرم و گرمی‌ها را در فصل سرد مصرف کرده و در فصل معتدل بهار و پاییز از غذای معتدل استفاده کنید. بنابراین نباید در فصل بهار و پاییز غذاهای خیلی گرم و خیلی سرد را مصرف کرد.

 

یکی دیگر از توصیه‌های امام رضا (ع) برای این ماه حجامت است. آن حضرت فصل بهار را بهترین زمان برای انجام عمل حجامت دانسته و می‌فرماید: در این فصل خون به هیجان در می‌آید. لذا از قصد و حجامت در این فصل استفاده کن.

امام رضا (ع) در این زمینه می فرماید: اگر مردم در خوردن به کم بسنده می داشتند، بدن هایشان سالم بود. (6) 
امام رضا (ع) همچنین در این زمینه می فرماید: بدن همانند زمین پاک و آماده برای زراعت است که اگر در آبادانی و آب دهی به آن مراقبت شود، به گونه ای که آب، نه بیشتر از نیاز به آن برسد تا آن را غرق کند و نه از اندازه کمتر باشد تا آن را به خشکی گرفتار سازد، آبادانی اش استمرار می یابد و خرمی اش بیشتر می گردد و کشت آن برکت می یابد، اما اگر از آن غفلت شود، به تباهی می گراید و علف هرز در آن می روید. بدن چنین حکایتی دارد و تدبیر آن در خوراک و نوشیدنی، چنین است. پس سامان و سلامت می یابد و عافیت در آن ریشه می گسترد. بنگر که چه چیز با تو و با معده ات سازگار است و تن تو با چه چیز نیرو می گیرد و چه خوردنی و نوشیدنی ای برای بدنت سالم تر است، همان را برای خویش مقرر بدار و خوراک خود گیر. (7)
در سیره تربیتى- بهداشتی امام رضا(ع) علاوه بر توجه به سایر ابعاد، به رعایت ‏بهداشت، تغذیه سالم و نیز عوامل غیر مادى مؤثر در سلامتى مانند صدقه ‏و عقیقه توجه خاص شده است. امام رضا (ع) عقیقه کردن براى پسر و دختر، نامگذارى، تراشیدن موهاى سر نوزاد در روز هفتم و معادل وزن موها طلا یا نقره صدقه دادن را لازم شمرده و فرموده اند: فرزندانتان را در روز هفتم‏ ختنه کنید؛ زیرا ختنه باعث پاکى بیشتر و رشد سریعتر آنان مى‏شود. آن حضرت ضمن توجه به نکات تربیتی از رعایت نکات تغذیه ای غافل نبوده و همواره به تغذیه صحیح سفارش می کردند. یحیى صنعانى ‏مى‏گوید: در « منا » بر حضرت رضا(ع) وارد شدم، در حالى که جواد(ع) در دامان ‏حضرت نشسته بود و حضرت به او موز مى‏داد.
همانطور که اشاره شد در روایات از پرخوری نهی شده است؛ چرا که کسی که پرخوری می کند نمی تواند عبادت را با توجه و حضور انجام دهد و عابد حقیقی نیست و غذای زیاد مانع حضوردر عبادت است و کسی که عابد حقیقی است و مشتاق عبادت است به کمترین مقدار غذا اکتفا می کند تا در عبادت موفق باشد. از این رو امام رضا (ع) می فرماید: پرهیز از یک چیز، واگذاردن آن نیست. پرهیز از یک چیز تنها کم خوردن از آن است.(8) و درجایی دیگر می فرماید: هیچ چیز نزد خدا منفورتر و مکروه تر از پرخوری نیست.(9)

 


6. بحار الانوار، ج 66، ص 425، حدیث 41
7. بحار الانوار ،ج 62 ،ص 310
8. بحار الانوار ،ج 62، ص 140، حدیث 1
9. عیون اخبار الرضا،ج2، ص 36،ح91

منابع:

طب الرضا - طب و بهداشت از امام رضا (ع)

بحار الأنوار، ج 59، ص 312

وسائل الشیعه / ج 17 / ص 541

امام رضا علیه السلام :

بدان كه بدن آدميزاد بمنزله زمين پاكيزه‏ايست اگر هنگامى كه خواستى بعمارت و آبياريش بپردازى اعتدال را رعايت كردى نه آنقدر آب دادى كه غرق شود و تبديل بيك باطلاق و يك پارچه لجن گردد و نه آن اندازه دريغ كردى كه تشنه و خشك بماند اين چنين زمينى هميشه آباد و معمور خواهد بود، حاصلش فراوان و بهره‏اش پاكيزه است ولى اگر در باره آن غفلت شود تباه ميگردد و ديگر سبزه‏اى در آن نخواهد روئيد.

 

امام رضا علیه السلام : در آنچه موافق و مناسب معده و مزاج تست فكر كن در چيزهائى كه بدنت از آن نيرو ميگيرد و بآن تمايل پيدا ميكند آن را براى خود بميزان درستى تقدير كن 

 

 

امام رضا علیه السلام : بدان كه هر يك از اين طبايع مايل بچيزى است كه سنخيت و مشاكلتى با آن داشته باشد پس چيزى را كه مشاكل بدنت ميباشد براى تغذيه خويش اختيار كن‏

 

امام رضا علیه السلام : كسى كه زيادتر از حد لزوم طعام بخورد غذا به بدن خود نرسانده بلكه ضرر وارد آورده است و كسى كه بمقدار لازم بخورد بدون كم و زياد بمزاج خود خدمت كرده است.

 

امام رضا علیه السلام : راه تندرستى اينست كه بمقدار كافى بخورى و در حالتى كه هنوز اشتهاى بطعام دارى دست از خوردن بكشى اين چنين غذا خوردن براى معده و بدنت صالح‏تر و براى عقلت پاكيزه‏تر و بر جسم و شكمت سبكتر است‏

 

امام رضا علیه السلام : در اول غذا بخوراكهاى سبك كه بدنت از آن تغذى ميكند شروع كن آنهم باندازه عادت و بحسب طاقت معده و نشاط روح.

 

امام رضا علیه السلام : بدان كه نيروى روانها پيرو قوت تن‏ها است، مزاجها و نيروى بدنها نيز تابع هواها است و بر حسب تغيير هواها دگرگون مى ‏شود

 

امام رضا علیه السلام : از خوردن انار ترش و شيرين (ملس) غفلت نكن كه نفس را تقويت ميكند و خون را صاف مينمايد

 

امام رضا علیه السلام : پرخوردن تخم‏ مرغ كبابى باعث ضيق نفس و تنگى سينه ميگردد.

 

امام رضا علیه السلام : خوردن آب سرد بعد از طعام گرم دندان را فاسد و خراب ميكند.

 

امام رضا علیه السلام : زياد خوردن گوشت گاو و حيوانات وحشى موجب كندى ذهن و بلادت عقل و تحير فهم و كثرت فراموشى مى ‏شود

 

امام رضا علیه السلام : كسى كه بآزار شكم مبتلا نشود در ميان طعام خوردن آب ننوشد چه آب خوردن در بين غذا رطوبت بدن را زياد و معده را ضعيف ميگرداند رگهاى بدن بهره خود را از غذا نميگيرند، غذا در معده تحليل نميرود.

 

امام رضا علیه السلام : كسى كه بخواهد دندانش فاسد نشود قبل از خوردن غذاى شيرين لقمه نان ميل كند.

 

امام رضا علیه السلام : گوشت را با ادويه‏ جات و حبوبات مصرف كنند.

 

امام رضا علیه السلام : بدرستى كه صلاح بدن و پايدارى آن بطعام و نوشيدني است و فسادش نيز بآنها است.

 

امام رضا علیه السلام فرمود كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود : هر گاه غذاى تريد مى‏ خوريد، از اطراف ظرف غذا بخوريد، زيرا بركت در وسط ظرف است‏

 
 
 
 


[1] على بن موسى، امام هشتم عليه السلام، طبّ الإمام الرضا عليه السلام (طب و بهداشت از امام رضا عليه السلام)، 1جلد، معراجى - تهران، چاپ: ششم، 1381ش.

 طب الرضا عليه السلام / ترجمه امير صادقى ؛ ؛ ص47

 

صحيفة الإمام الرضا عليه السلام / ترجمه حجازى، 1جلد، كنگره جهانى امام رضا عليه‏السلام - مشهد، چاپ: اول، 1406ق.

 

 

 

15 توصیه سلامتی از امام رضا (ع)

از نخستین کسانی که در زمینه علم پزشکی کتاب نوشته اند، امام علی بن موسی الرضا علیه السلام است . امام وقتی به سوی طوس می آمدند، در نیشابور در مجلس مأمون با جماعتی از فلاسفه و پزشکان، چون یوحنا بن ماسویه و جبرئیل بن یخشوع و ابن بهله هندی و دیگر کسان گرد آمدند و سخن از طب به میدان آمد . وقتی مأمون در این باره از امام علیه السلام پرسش کرد،‌ حضرت فرمود : ((برای من به مرور زمان تجربیاتی حاصل گشته که آن را برای شما می نویسم)).

حضرت علیه السلام،‌ کتابی را درباره امور پزشکی نوشت و برای او فرستاد و مأمون دستور داد تا آن را با آب طلا بنویسند؛ از این رو به ((رساله ذهبیه)) موسوم گردید .

امام رضا علیه السلام، نویسنده بزرگترین کتاب پزشکی جهان

15 توصیه سلامتی از امام رضا (ع)

از نخستین کسانی که در زمینه علم پزشکی کتاب نوشته اند، امام علی بن موسی الرضا علیه السلام است . امام وقتی به سوی طوس می آمدند، در نیشابور در مجلس مأمون با جماعتی از فلاسفه و پزشکان، چون یوحنا بن ماسویه و جبرئیل بن یخشوع و ابن بهله هندی و دیگر کسان گرد آمدند و سخن از طب به میدان آمد . وقتی مأمون در این باره از امام علیه السلام پرسش کرد،‌ حضرت فرمود : ((برای من به مرور زمان تجربیاتی حاصل گشته که آن را برای شما می نویسم)).

حضرت علیه السلام،‌ کتابی را درباره امور پزشکی نوشت و برای او فرستاد و مأمون دستور داد تا آن را با آب طلا بنویسند؛ از این رو به ((رساله ذهبیه)) موسوم گردید .

رساله ذهبیه امام رضا علیه السلام، مجموعه بیانات ارزشمند علمی و پزشکی امام است که در آن با شرح خواص غذاها و نوشیدنیها،‌ راه کارهای به زیستی و بهداشت و سلامت را به انسان می آموزد و ضمن توجه به تکنیک های مقابله با بیماری ها و آسیب های روحی و روانی،‌ این مسائل را نقد و بررسی نیز می کند. بخشی از آن رساله گرانمایه نیز به بحث درباره اهمیت حیاتی حجامت و قصد (شکافتن رگ بیمار) پرداخته و این راهکار حیاتبخش را درمانگر بسیاری از بیماری های لاعلاج عنوان کرده است.

در ادامه ، قسمتی از سخنان گوهر بار حضرت امام رضا علیه السلام را در مورد رعایت نکات بهداشتی و حفظ سلامتی بدن آورده ایم. امیدواریم با توجه به توصیه های آن حضرت و بهره گیری از علوم جدید پزشکی، همیشه از بدنی سالم و به دور از هرگونه بیماری برخوردار باشید.

 

تغذيه و فرمايشات امام رضا (ع) ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : مریم انارمشگ
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: